Maatschappelijke stage

Steeds meer scholen gaan aan de slag met maatschappelijke stages. Dat moet ook wel want in 2011 is het verplicht en moeten alle scholen hun leerlingen een maatschappelijke stage aanbieden. Ook bij onze vereniging krijgen we hier mee te maken; jeugdleden zullen met de vraag gaan komen of ze hun maatschappelijke stage bij onze eigen vereniging kunnen doen. Daarnaast kunnen we als vereniging ook vacatures aanbieden voor jongeren. Op deze manier kunnen ook jongeren van buiten de vereniging als vrijwilliger ingezet worden. Voor de vereniging is dit een goede ontwikkeling; het levert immers nieuwe vrijwilligers op!

Misschien doe je al wel iets wat je als stage kunt gebruiken. Geef je bijvoorbeeld trainen aan een jeugdteam of fluit je regelmatig een wedstrijdje dan kun je hier waarschijnlijk je stage mee invullen. Doe je nog niet zoiets, geen nood, er is genoeg te doen, dus we kunnen samen kijken wat je leuk vindt en wat er geschikt is.

Bij de maatschappelijke stage staat het kennismaken met vrijwilligerswerk centraal. Er vindt dus geen uitgebreide beoordeling plaats zoals bij een beroepsstage het geval is. Wel zal er een verantwoording van uren en taken van de leerlingen gevraagd worden en in veel gevallen zal de begeleider deze ondertekenen.

Er zijn binnen onze vereniging een heleboel taken die jongeren uit kunnen voeren; van trainen geven tot helpen bij het organiseren van activiteiten. Het is wel belangrijk dat de jongeren hier voldoende begeleiding bij krijgen en dat er duidelijke afspraken gemaakt worden. Om dit allemaal in goede banen te leiden is binnen KV TOP de contactpersoon voor de maatschappelijke stages Rina Bouwens. Jongeren die een maatschappelijke stage moeten lopen kunnen contact met haar opnemen. Maar ook anderen die vragen hebben hierover kunnen bij haar terecht. Kun je als commissie nog wel hulp gebruiken van jongeren of vraag je je als vrijwilliger af wat hier allemaal bij komt kijken? Dan weet je bij wie je terecht kunt!

Wil je de maatschappelijke stage bij onze vereniging invullen of wil je eerst meer weten, dan kun je terecht bij:

Rina Bouwens (secretaris KV TOP)
Telefoon: 0118-602960
E-mail: topaas@zeelandnet.nl